31 October 2016

nattkaffe

Det är sällan det händer, men ibland gör det ju det - att det plötsligt rycker i skrivfingrarna mitt i allt på kvälln. Har en grej som malt på länge och som borde fås ut ur systemet. Alltid när jag har den här skrivimpulsen, och känslan att nu nu nu så går jag ritualmässigt till kaffekokaren, som blir sunkigare och sunkigare för varje dag. Laddar fullt. Knäpper på, och gammelkokaren rosslar igång. KÄNSLAN: nu nu nu. Lampan lyser från köket, det där fula, äckligt gulvita energisparlampskenet, och fastän det är kväll känns det som om det redan vore natt. Hämtar högtidligt den fläckiga Kalmar nordens huvudstad 1997-muggen till datorn. Nu nu nu. Kaffet, rävgiftet. Och poff, tankekorvarna som skulle ringla ur fingrarna spricker och kaffet är bara rävgift och energisparlampskenet lyser i ögonen. KAMPEN: sitta kvar på stolen, inte vika sig för impulsen att sväva iväg. Vrider mig fortsättningsvis rituellt på pensionärsdynan jag har på stolen. Och energisparlampan lyser.

3 comments:

ponks said...

Åh, fin beskrivning av den där känslan. Nu, nu nu! Och att försöka uppehålla den, det som så lätt sen korvar iväg. Lite åt samma håll: vaknade idag morse, med en (som jag minns det) fantastiskt näpen liten melodislinga i huvudet, ord till, upprepande i en strof varav den ena var kort och den andra lite längre. Tänkte: genialt detta! Måste sparas. Steg up och hafsade ner orden. Tänkte, melodin ger sig nog sen, i fall jag glömmer den. Och sen, när jag vaknar igen några timmar senare: allting bortblåst. Har ett par lösryckta ord på en lapp, minns att melodin rörde sig mellan ett heltonstegsbyte, men minns ingenting annat. Ingenting. Så frågar man sig: var det verkligen nåt minnesvärt? Eller var det nåt nattligt, flyktigt?

M. Lindman said...

Och grejen är ju att det är en så liknande upplevelse - drömmen och tankefragmentet som flyter omkring - känslan av någon grumling form av återerinran, att det är bara att skriva (eller musicera då) FRAM skiten om en bara ger sig riktigt fan på det och är envis och enträgen. (Drömmer ibland om diskussioner, enorma insikter, men brukar inse redan i drömmen att det är bara blaha.)

walopää said...

Glad att jag irrade mig tillbaka till den här fullständigt briljanta bloggen!